Anekdotes

September 2020

Het verhaal van Frans Veltman

Op 1 mei 1963 kwam ik als 19 jarige bij de afdeling TOD met toen een specifieke taak in de fotografie. De zoon van Jan Muda, werkte in een radiozaak waar ik ook gewerkt heb na mijn opleiding lts instrumentmaker/Elektrotechniek, gaf mij eind 1962 een tip dat er bij zijn vader een assistent in de fotografie werd gevraagd. Dat kwam doordat er voor de al in gebruik zijnde Traffipax-wagen met Robotcamera’s (zie foto’s) enorm veel films ontwikkeld en afdrukken gemaakt moesten worden. Daarna werden er roodlichtcamera’s (Gatsonides) aangeschaft en deze gaven dan ook een grote hoeveelheid fotorolletjes ter ontwikkelen en 2x afdrukken.

Vacature

Een vacature werd toen in de Apeldoornse Courant geplaatst en uit de 11 sollicitanten werd ik gekozen. Waarom? Vanaf mijn 14e jaar fotografeerde ik met een 6×6 en KB camera en een aantal jaren kon ik mijn films ontwikkelen en afdrukken bij de fotohobby club van de Kmar aan de Wlll ! Ik kon dus als 19-jarige direct in de Gempo doka aan het werk!

Werken bij de TOD

Ik was soms dagen achter elkaar in de Gempo Doka om de zwart-wit films en afdrukken te bewerken! Van ieder negatief 2 afdrukken op 9×12 cm. Één voor justitie en één werd, door de admi, naar de overtreder verzonden. Door Jan Muda, mijn leermeester, kon ik verder aan het werk in fotografie met o.a. platencamera (zie foto’s), sporenonderzoek, arrestantenfotografie, dactyloscopie, etc bij de toenmalige Technische Opsporings Dienst (TOD). Een Schriftelijke Cursus fotovakschool in Den Haag en praktijkweken en drie maanden stage afdeling fotografie, dactyloscopie en sporen, bij het OOB (Onderafdeling Opsporings Bijstand) aan de Raamweg in Den Haag, nu het NFI.

Judo

Als 12 jarige moest ik van thuis kiezen voor…… op dansles of judo……..! Dat werd dus judo! In de dojo van de judoschool van Van Noorden aan de Brinklaan heb ik van witte band en de andere opvolgende banden ,geel, oranje , groen, blauw en op mijn 16e jaar de bruine band behaald. En dan naar de zwarte band? Daar was ik nog te jong voor en het vergde enorm veel training!

Gempo judo-ploeg

En dan kom je als 19 jarige bij de Gempo Apdo in 1963 en hoorde je dat er een judo-ploeg was. Deze trainde in een gebouwtje achter de Soos aan de Kerklaan. Als PSVA lid werd ik in de judo-ploeg opgenomen. Dan kom je daar als vederlicht gewicht (53 kg) bij de “zware jongens”! Zij hadden allen de lichtgekleurde band kleuren, behalve Bob v.d. Borre (zwarte band) en ik als bruine band (zie foto’s). De namen van de collega’s staan onder de foto, op een na. Wie?

Judo training

Iedere maandagmiddag, dienstsport judo in de dojo en moest ik het opnemen tegen de vele hoeveelheden kilogrammen en centimeters van de tegenstanders. Maar……….door mijn drie jaren bruine band had ik een judo technische voorsprong en was het soms voor mij eenvoudig door een heup-of schouderworp of een ippon of Waza-ari te scoren. Zo moest ik regelmatig tegen Henk de Boer en tja als er dan grondwerk en de houdgreep aan te pas kwam dan namen de kilo’s van Henk de overhand en was het voor mij, binnen de 10 seconden, afkloppen. En altijd verontschuldigde Henk zich of hij niet te onbenullig was! Sommige judoka’s ontliepen Henk door zijn enorme harde 1e beenworp!

Judo wedstrijd

Het judo werd door de PSVA gestimuleerd en een aantal jaren deden wij als judo team mee aan NPSB Oost wedstrijden. De eerste wedstrijd op een oostelijk NPSB-judo-toernooi werd ik in de lichtgewicht klasse opgesteld. Ik behaalde, na een paar verslagen tegenstanders, de 1e plaats! En de “beker” in ontvangst genomen en toch wel trots naar Apeldoorn!

Korpsleiding beslissing

Maar………. ik was de eerste van het PSVA-judo-team die een prijs behaalde! Ik moest de beker aan de toenmalige commissaris Waldkotter overhandigen…..! De korpsleiding moest namelijk overleg plegen of de door mij, via de PSVA behaalde persoonlijke beker, mocht behouden? De beslissing was duidelijk……. Ik mocht hem behouden en de beker staat nog steeds in mijn prijzenkast! De beker en op de achtergrond een deel van mijn prijzenkast (zie foto’s) schietsport PSVA/NPSB en de KS.v.d.V. en tot nu toe beoefen ik nog steeds de schietsport!

Einde judoteam, maar er was meer sport

Het PSVA-judo-team werd na een aantal jaren (eind jaren 70) opgeheven, maar onder leiding van Rob Jolly en Tom Leeneman heb ik tot begin jaren 80 in de dojo o.a. aan de Talingweg de judosport beoefend. Door Paulus v.d. Meer werd ik midden jaren 60 opgenomen in het PSVA-schietteam. Daarna ook in het NPSB-schietteam en na selectie volgde drie uitzendingen naar de USPE Europese schietwedstrijden (Polen 1995, Duitsland 1999, Rusland 2003).

Einde loopbaan politie

De combinatie van maandagmiddag judo, maandagavond schietsport (KSvdV), woensdagavond schermen (NPA) en vrijdagavond weer schieten. Dat was dus een volle week agenda! O ja, ik was ook nog werkzaam, onregelmatige diensten en piketdienst bij de technische recherche! En een aantal jaren Voorkoming Misdrijven voor het district Apeldoorn! Getrouwd in 1969, nog steeds met dezelfde en in de voorbije dienstjaren de nodige dienstcursussen gevolgd om na 40 jaar en 6 maanden dienstjaren op 30 november 2003, als technisch rechercheur A ivp afd. BTO met FLO de, Gempo / N.O.G. aan het Bureau Vissenstraat (zie foto’s) afscheid van de politie genomen.

Frans Veltman